Sialtech betrokken bij aanleg Fehmarnbelt-tunnel


04/05/12

Sialtech is er wederom in geslaagd om een rol te spelen bij een groot infrastructureel werk in Europa. Aan de Deense kant van de nieuw te bouwen Fehmarnbelt-tunnel tussen Denemarken en Duitsland zal Sialtech het archeologische veldwerk gaan uitvoeren. Op de plaats van de nog aan te leggen ondergrondse en bovengrondse infrastructuur zal Sialtech duizend archeologische boringen verrichten tot circa zes meter diepte. De boorkernen van de bodemmonsters zullen een diameter van zeven centimeter hebben en kunnen, afhankelijk van de mogelijkheid om met de boorinstallatie onaangeroerde bodemlagen te bereiken, een lengte hebben van 4,0 meter. Deze methode is eerder al toegepast bij afgedamde gebieden in Nederland.

Aansluitend op de boorwerkzaamheden zal nog een uitvoeringsronde plaatsvinden om de vindplaatsen met archeologische waarde verder in kaart te brengen. Met het grote aantal boringen wordt getracht om de archeologische hotspots op deze toekomstige bouwlocatie zoveel mogelijk in beeld te krijgen, zodat de aannemer tijdens de graafwerkzaamheden niet voor archeologische verrassingen komt te staan.

Afgezonken tunnel
Naar alle waarschijnlijkheid zal de vaste verbinding over de negentien kilometer brede Fehmarnbelt tussen het Deense eiland Lolland en het Duitse vasteland als een afgezonken tunnel voor auto\'s en treinen worden gebouwd. Op basis van de eerste onderzoeken lijkt het er namelijk op dat een afgezonken tunnel de beste oplossing is op het gebied van verkeer, veiligheid en milieu. Automobilisten zullen in staat zijn om bij een maximum snelheid van 110 kilometer per uur in ongeveer tien minuten door de tunnel te rijden, terwijl treinreizigers de afstand in zeven minuten zullen afleggen. De Fehmarnbelt-tunnel biedt een betrouwbare oplossing voor het verkeer, omdat de tunnel, ongeacht de weersomstandigheden, altijd open zal zijn.

 

Wereldrecord
Het onderwatergedeelte van de Fehmarnbelt-tunnel zal 17,6 kilometer lang worden, waarmee het de langste gecombineerde auto- en spoorwegtunnel ter wereld zal zijn. De tunnel wordt vijf keer zo lang als de Øresund-tunnel tussen Kopenhagen en Malmö en is drie keer langer dan de Transbay Tube-spoortunnel in San Francisco, die momenteel geldt als de langste afgezonken tunnel ter wereld. Aan weerszijden van de Fehmarnbelt-tunnel, ter hoogte van Puttgarden en Rødbyhavn, zal de aanrijdroute naar de tunnel worden gebouwd op kunstmatige eilanden die 500 meter in zee zullen uitstrekken.


Terug naar het overzicht...